Sweet Heroes

Vandaag is een bijzondere dag. Het is Internationale Dag van de Eerlijke Handel. Goed om bij stil te staan. We herdenken in ons land ook het bombardement op Rotterdam, nu 76 jaar geleden. Voor ons persoonlijk is er nog iets anders: het is toevallig de geboortedag van onze beide vaders, die enkele jaren geleden overleden zijn.

Fairtrade is nog niet normaal

Sweet Heroes® is een fairtrade product. De mensen die onze kleine (en hopelijk snel ook grote) helden maken ontvangen daarvoor een eerlijk verdiend loon. De Nepalese ateliereigenaar garandeert zijn werknemers een vast inkomen, hij spaart voor ziektekosten, keert een reiskostenvergoeding uit én verstrekt een 13e maand. Is dat normaal? In loondienst heb je daar toch recht op? Nee, dat is niet normaal. Zeker niet in landen als Nepal. In veel landen worden mensen uitgebuit om de goedkope spullen te maken die wij in het Westen willen hebben. Zo ontstaat ongelijkheid in de wereld. We kunnen onze ogen daarvoor sluiten, maar dat hoeft niet. Sweet Heroes® wil laten zien dat het anders kan. Gelukkig niet als enige. Uit alle steunbetuigingen, likes en smileys blijkt dat er wereldwijd veel meer mensen en organisaties zijn die er zo over denken. We maken samen een vuist tegen uitbuiting en oneerlijkheid.

Sweet Heroes zou eigenlijk 65,00 euro moeten kosten!

Ja, je leest het goed. 65 euro! Waarom? Omdat de handelsketen al decennia lang zo opereert. Onze economie drijft op forse marges voor distributeurs, tussenhandel en agentschappen om uiteindelijk in de winkel aangeboden te worden. En waarom Sweet Heroes® dan ‘maar 32,50’ kost? Omdat wij een stichting zijn. Wij gaan niet voor de winst, maar om waarde te creëren met Sweet Heroes®. Die waarde zit in fairtrade, ecologisch en vooral ook heel veel (leerzaam) speelplezier.

Dag van de Eerlijke handel

Hoe wij dan toch ‘overleven’?

Wij gaan niet mee in die dwangbuis van minimaal 50% marges die de traditionele retail meestal eist. Wij doen alleen zaken met (web-) winkels die kleinere marges accepteren en onze idealen met ons delen. We zijn die winkels heel dankbaar dat zij meewerken aan onze missie. Wij verdienen maar een paar euro per popje. Voor ons is winst geen doel, maar een middel. Wij houden onze kosten zo laag mogelijk. We huren niet te veel mensen in en doen zo veel mogelijk zelf. Als we er zelf een belegde boterham aan zouden kunnen overhouden zijn we al dik tevreden. Zo ver is het nog niet. Maar we geloven zo in het product en de missie van Sweet Heroes®, dat we er mee doorgaan. Fairtrade is de toekomst. En eerlijk duurt het langst.

Els en Maarten, oprichters Stichting My World, x