Sweet Heroes

WAAR KOMT SWEET HEROES VANDAAN?

Nepal. Een prachtig land. Bekend van de Himalaya. De vriendelijke mensen. En de mooie rituelen. Het land heeft het zwaar te verduren. Niet alleen aardbevingen hebben het leven kapot gemaakt. De concurrentie met grote producenten in China, India en Bangladesh is al jaren té groot.

Onze contacten in Nepal zijn gewone mensen, kleine ondernemers, werknemers, vakmensen. Zíj zijn het die het land weer moeten opbouwen. Er moeten weer huizen en scholen worden gebouwd, ateliers en kleine fabrieken. Maar het belangrijkste is: er moet weer worden geproduceerd en verhandeld. De maker van Sweet Heroes®, stichting My World, is samen met een lokaal atelier haar bedrijf gestart. Om samen het land weer te helpen opbouwen. En helpen betekent bij ons dat dat op een fairtrade wijze gebeurt.

Wie een Sweet Heroes® koopt, draagt dus zijn steentje bij aan de opbouw van Nepal. Of: wie een verantwoorde donatie wil doen aan Nepal, krijgt er een knuffelheld bij. En dat is geen eenmalige liefdadigheid. Je bouwt mee aan een stevige ketting om Nepal uit het dal te trekken. Het Sweet Heroes® team loopt graag voorop. Klinkt misschien arrogant. Maar we hebben de juiste expertise in huis. En: of je jezelf nu als koper of donateur ziet: iedere koper van Sweet Heroes® is er eigenlijk zelf ook een, vinden wij. En zo helpen we samen de mensen die dat het hardst nodig hebben op een leuke, zinvolle en goede manier, toch?

KIJK VERDER DAN JE NEUS LANG IS

In het Westen zien we alleen de voorkant. Kleurige speelgoedwinkels vol leuke spulletjes trekken de aandacht en geven ons een goed gevoel. Alles tegen scherpe prijzen. En als we iets kopen maken we onze kinderen blij. Maar dat is niet het hele verhaal natuurlijk.

De achterkant zien we meestal niet. Denk aan de immense fabrieken in landen als China en India. De ‘sweatshops’ waar mensen lange dagen maken voor een schamel loon. In slechte omstandigheden. Dat is de échte prijs die we betalen, niet het getalletje op het stickertje. Sweet Heroes® wil dat onze kinderen hun ogen openen. Dat ze weten dat hun speelgoed niet in de winkel wordt geboren. En dat ze hun eigen kinderen een beter antwoord kunnen geven op de vraag: “Waar komt mijn speelgoed vandaan, mama?”